Sådan Knækkede to Nybegyndere Markedsføring På 2 Uger

Der er mange ting man skal vide, hvis man vil klare sig med en digital butik, der udelukkende eksisterer på internettet. En helt masse af de ting, der normalt er relativt sikre i den fysiske verden, er fuldstændigt anderledes når tingene bliver digitale, og kan forsvinde fra den ene dag til den anden. Tag en placering for eksempel: hvis du har pengene til at leje dig ind i et fysisk lokale, hvor der er masser af fod trafik hver evig eneste dag, så kan du være ganske sikker på at få et vist antal øjne på dine produkter, og et nærmest fast antal kunder i butikken. Men på Internettet er din placering ikke fast: hvis søgemaskinerne opdaterer deres algoritmer, eller en af dine konkurrenter skruer gevaldigt op for deres søgemaskineoptimering og markedsføring, så kan de pludseligt ske at tage din plads, og trafikken forsvinder.

Det er selvfølgelig en form for byttehandel, og der er fordele og ulemper. Det er eksempelvis betydeligt billigere at køre en hjemmeside og et lille lager, end det er at have gang i en stor fysisk butik, på en god lokation, og med 2-3 ansatte. Men som sagt, så sker det på bekostning af en vis form for statisk sikkerhed: intet forbliver det samme på Internettet, og du må løbende ligge arbejde i, at holde dig på et konkurrence dygtigt niveau.

Det er et felt der flytter sig hurtigt, og man skal hele tiden holde øje med ændringerne, implikationerne og den nye teknologi. Da Simone og Ulla skulle have gang i deres webshop stod de derfor overfor noget, der virkede fuldstændigt umuligt: de havde aldrig drevet en webshop før. De havde begge god erfaring med direkte salg, og kendte alt til deres produkter og deres kunder. Men de praktiske tiltag, når det kom til markedsføring, var fuldstændigt nyt for dem. Hvordan i alverden skal man komme i gang med, at forstå noget, der er så komplekst, og konstant ændrer sig? Selv hvis man kunne tage et 2 års kursus for at have grundforståelsen, så har alt forandret sig i mellemtiden.

Ulla kendte dog nogle folk, der var på forkant med alt dette, og foreslog derfor til Simone, at de fik hjælp af eksperterne, og på den måde ikke behøv sætte sig ind i det hele selv. En agillic partner kan for eksempel gøre rigtigt meget for ens marketing automation, hvilket kan give en enorm konkurrence fordel, uden at man selv skal sætte sig ind i alt det tekniske, og konstant være bange for, at falde bagud. Ved at gå sammen med nogen, der har deres fulde fokus på at følge med, og yder det som en service til en stor kundebase, så kan alle fokusere på det, de gør bedst.